NH Hotel Group voldoet met succes aan voorgenomen activarotatie, behoudt haar doel tot een groei in EBITDA en vervroegt haar schuldafbouw in 2018

268667 f nh collection barbizon palace 190 low d0f5bc large 1514463984

NH Hotel Group heeft een akkoord bereikt met de Duitse vermogensbeheerder Deka Immobilien over de verkoop en aansluitende huur van de onroerende zaak waarin NH Collection Barbizon Palace in Amsterdam gevestigd is.

De transactie, in het kader van een activarotatiestrategie van NH Hotel Group, houdt de verkoop in van de onroerende zaak voor een brutobedrag van 155,5 miljoen euro (584,5 duizend euro/kamer)

Bovendien stelt de verkoop van de onroerende zaak NH Hotel Group in staat om de doelstellingen vermeld in het plan 2017-2019 te overschrijden en een geschatte boekhoudkundige meerwaarde te genereren voor de hotelketen ter waarde van 55 miljoen euro in 2018, zonder dat de EBITDA-doelstellingen van de Groep voor dat jaar worden aangetast

Met deze transactie maakt NH Hotel Group gebruik van de huidige marktliquiditeit om haar blootstelling aan vastgoed te verlagen, terwijl aan de activiteiten worden vastgehouden met een duurzaam huurcontract dat variabel is tot 20 jaar en kan worden verlengd tot 60 jaar

Deze langetermijnovereenkomst zal de voordelen halen uit de volledige renovatie die het hotel, met 274 kamers (95% eigendom), 1.000 m2 aan evenementen en vergaderingruimtes en het prestigieuze restaurant Vermeer bekroond met één Michelin-ster, vorig jaar is ondergaan, evenals de gestage  aantrekkingskracht  op zowel toeristisch en zakelijk vlak van één van de belangrijkste bestemmingen in Europa

Amsterdam, 28 december 2017 - NH Hotel Group, een toonaangevende multinationale operator in de Europese hotelsector, heeft een bindende overeenkomst gesloten met de Duitse vermogensbeheerder Deka Immobilien voor de verkoop en aansluitende huur van de onroerende zaak waarin NH Collection Barbizon Palace gevestigd is, gelegen in het hart van Amsterdam naast het centraal station.

De overeengekomen transactie, die naar verwachting eind januari 2018 zal zijn afgerond, omvat de verkoop van het gebouw voor een waarde van 155,5 miljoen euro (584,5 duizend euro / kamer), wat zal leiden tot een geschatte boekhoudkundige meerwaarde voor NH Hotel Group van 55 miljoen euro in 2018, zonder dat de EBITDA-doelstellingen van de Groep voor dat jaar worden aangetast.

Dankzij het bereikte akkoord, het gunstige potentieel van het hotel en de lopende plannen van het bedrijf handhaaft NH Hotel Group haar groeidoelstellingen voor 2018, die oplopen tot een geschatte EBITDA van 260 miljoen euro aan het eind van dat jaar. Tevens zal de Groep haar financiële positie verbeteren door haar schuldratio te verlagen tot een waarde tussen 1,2* en 2,1 geschat voor het eind van 2018.

In het kader van deze transactie hebben beide groepen een latere huurovereenkomst afgesloten met een gegarandeerd minimum variabel verhuur, waardoor NH Hotel Group de exploitatie van het hotel in een initiële periode van 20 jaar in duurzame en winstgevende omstandigheden kan handhaven, met een optie om de lease twee maal te verlengen voor telkens 20 jaar. NH Hotel Group brengt aldus de eigendomsstructuur in Nederland in evenwicht, waar het 36 hotels beheert met 6.841 kamers, waarvan 56% na de transactie op lease- en managementbasis blijft.

De succesvolle afronding van deze operatie is een rechtstreeks gevolg van de bevoorrechte positionering van  eigendommen van NH Hotel Group   gecombineerd met een succesvolle en efficiënte strategie voor activarotatie gericht op het maximaliseren van de waarde van het portfolio van NH Hotel Group”.

Ramón Aragonés, CEO van NH Hotel Group

Het hotel, dat met zijn 274 kamers (95% eigendom) is gevestigd in historische panden uit de zeventiende eeuw, beschikt daarnaast over  12 kamers met 1.000 m2 voor het houden van evenementen en vergaderingen en het één Michelin-ster restaurant Vermeer, onder leiding van de beroemde chef-kok Chris Naylor. Na de volledige renovatie die vorig jaar werd doorgevoerd, waarna het hotel de deuren opnieuw opende als NH Collection hotel, biedt het hotel een groot potentieel om de activiteiten en rentabiliteit te verhogen vanaf 2017, zoals blijkt uit de geschatte groei van haar EBITDA in een toename van ongeveer 30% tussen 2015 en 2018, en een jaarlijkse samengestelde groei van de gemiddelde prijs van 9,1% voor diezelfde periode.

* Uitgaande van de conversie van de Obligatie in november 2018.

268668 f nh collection barbizon palace 137 low 68e8aa original 1514464076