FITUR 2019: NH HOTEL GROUP VERWACHT 2018 AF TE SLUITEN ALS BESTE JAAR OOIT EN VERHEUGT ZICH OP DE WAARDEVOLLE SAMENWERKING MET MINOR HOTELS IN 2019

DOELSTELLINGEN, SAMENWERKING MET MINOR HOTELS EN VOORUITZICHT 2019

Hoofddorp, 5 februari 2019. In het kader van de internationale toeristenbeurs Feria Internacional de Turismo (FITUR) heeft de CEO van NH Hotel Group Ramón Aragonés de positieve balans voor 2018 opgemaakt. Hij deelde tijdens de persconferentie in Madrid op 24 januari 2019 mede dat de hotelketen haar beste resultaat ooit zal gaan boeken. Meer details hierover volgen later in februari 2019. Daarnaast benadrukte Aragonés de goede verhouding tussen Minor Hotels en NH Hotel Group en dat een goede afstemming tussen de teams van beide organisaties voor gezamenlijke kansen en een succesvolle vooruitgang in 2019 zullen zorgen.

DOELSTELLING BEREIKT IN 2018

NH Hotel Group heeft bekend gemaakt haar EBITDA(1) 2018 doelstelling van €260 miljoen te bereiken. In afwachting van de bekendmaking van de resultaten later in februari 2019, heeft Ramón Aragonés reeds medegedeeld dat de ontwikkeling van NH Hotel Group in de tweede helft van 2018 beter was dan verwacht. Dit resultaat is mede te danken aan de belangrijkste Europese bestemmingen, waar vooral de come-back van Barcelona opmerkelijk is.

Tevens heeft de CEO van NH Hotel Group de aspecten benadrukt die ertoe hebben bijgedragen dat de organisatie alle doelstellingen inzake rentabiliteit bereikt heeft. Dit kwam met name door een efficiënter operationeel management en een aanzienlijke vermindering van de schuldenlast.

Ramón Aragonés heeft verschillende initiatieven genoemd die in 2018 zijn uitgevoerd. Eén daarvan is de verbeterde positionering van het premium NH Collection merk, dat reeds 22% van alle hotelkamers van NH Hotel Group vertegenwoordigt. Daarnaast is ook de gastenbeleving verbeterd, met als een van de meest succesvolle initiatieven de lancering van FASTPASS, een combinatie van drie digitale services: Online Check-in, Choose Your Room en Online Check-out, waarmee de gast de gehele controle over zijn verblijf krijgt. NH Hotel Group is de eerste Europese hotelketen die deze drie diensten tegelijkertijd aanbiedt.

Naast een efficiënt beheer van de inkomsten door de verbetering van de kwaliteit, heeft Aragonés benadrukt dat de optimaal roulerende activa gedurende het boekjaar een belangrijk onderdeel was. Hieronder vallen onder andere het akkoord tot verkoop en naderhand het huren van het pand waar het hotel NH Collection Amsterdam Barbizon Palace is gevestigd. Méér dan 2.300 kamers zijn gedurende het jaar 2018 gecontracteerd en geopend, zoals NH Collection Gran Vía in Madrid en de twee nieuwe hotels nhow Marseille en NH Collection Marseille. Tevens staan er 26 hotels met circa 5.000 nieuwe kamers op de planning voor de aankomende jaren. De uitbreiding van het merk nhow zal een groot onderdeel hiervan zijn met zeven iconische hotels die in de komende jaren in Londen, Amsterdam, Brussel, Frankfurt, Rome, Lima en Santiago de Chile haar deuren zullen openen.

Ramón Aragonés is trots op de organisatie die het jaar 2018 met een solide balans heeft afgesloten, mede door de vermindering van de schuldenlast, hetgeen een prioriteit is geweest gedurende de afgelopen jaren. NH Hotel Group heeft de circa 900 miljoen euro bruto financiële schuld aan het einde van het jaar 2016 onder de EBITDA, in december 2018 aan schuldenlast verminderd.

MINOR HOTELS EN NH HOTEL GROUP

In Q3 2018 heeft Minor International 94,1% van het maatschappelijk kapitaal van NH Hotel Group  verworven. Beide organisaties zullen zich de aankomende jaren richten op gezamenlijke waardestijgingen. Het eerste initiatief dat tijdens FITUR 2019 bekend is gemaakt, is de integratie van alle hotelmerken onder eenzelfde zakelijke paraplu, wat resulteert in een aanwezigheid in méér dan 50 landen wereldwijd. Op deze manier wordt het portfolio van méér dan 500 hotels over acht merken verdeeld: NH Hotels, NH Collection, nhow, Tivoli, Anantara, Avani, Elewana en Oaks. Een uitgebreid en variërend spectrum van merken die in alle behoeften van de hedendaagse globale reizigers voorziet.

Ramón Aragonés benadrukt de sterke basis van vertrouwen tussen Minor International en NH Hotel Group en het enthousiasme om samen een globaal hotelplatform te beheren dat op vijf continenten aanwezig is. “De hotelportfolio’s en merkbekendheid van beide organisaties maken het mogelijk om te groeien en een meerwaarde te leveren aan onze gasten over de hele wereld”, voegde de CEO hieraan toe.

De sterke positie en het gastenbestand van Minor Hotels in hun oorspronkelijke markten biedt NH Hotel Group vele voordelen en kansen voor cross-selling in Azië. Dit biedt NH Hotel Group veel groeimogelijkheden aangezien Aziatische gasten momenteel slechts 1% vertegenwoordigen van de gastenbasis van NH.

Eén van de eerste gezamenlijke initiatieven die binnenkort zal plaatsvinden is de overdracht van het beheer van 15 hotels van Minor Hotels in Portugal en Brazilië aan NH Hotel Group. NH Hotel Group zal daardoor in totaal 17 hotels in Portugal beheren (13 van Minor Hotels, 3 hotels die nieuw geopend zullen worden en 1 die door NH Hotel Group is gecontracteerd) en verwerft daarmee een prominente positie in Portugal met hotels in Lissabon, Porto, Coímbra, Sintra, Evora en de Algarve. Beide organisaties hebben hun krachten in Brazilië gebundeld met 3 hotels in Bahia, Sao Paolo en Curitiba.

POSITIEVE VOORUITZICHTEN VOOR NH HOTEL GROUP IN 2019

De gunstige ontwikkelingen, die beter zijn dan verwacht, en de initiatieven die in 2018 zijn uitgevoerd, waaronder de investering in de herpositionering van sleutelactiva van NH Hotel Group in steden als New York, Amsterdam, Rome en München, zorgen ervoor dat NH Hotel Group het doel van de EBITDA(1) van €285 miljoen voor het jaar 2019 zal gaan bereiken.

Ook heeft de sterke financiële positie van NH Hotel Group het mogelijk gemaakt bijkomende kansen tot herpositionering met interessante inkomsten te identificeren, die in het jaar 2019 en 2020 uitgevoerd zullen worden in steden als Rome, Amsterdam, Milaan, Brussel en Luxemburg.

(1)         EBITDA Inkomsten voor aftrek van interestbelastingenafschrijvingen op activa en afschrijvingen op leningen en goodwill

OVER NH HOTEL GROUP

NH Hotel Group (www.nhhotelgroup.com) is een toonaangevende internationale hotelketen met bijna 350 hotels in Europa, Noord- en Zuid-Amerika. Vanaf 2019 werkt NH Hotel Group samen met Minor Hotels aan de integratie van de hotelmerken in één uniek bedrijfsportfolio in meer dan 50 landen wereldwijd. Samen heeft de groep een portfolio van meer dan 500 hotels met acht merken: NH Hotels, NH Collection, nhow, Tivoli, Anantara, Avani, Elewana en Oaks.

Meer informatie en afbeeldingen zijn te vinden op nhhotels.pr.co en op onze Social Media profielen.