NH Venezia Rio Novo is culturele ontmoetingsplek en brengt een ode aan legendarische films

Nieuw restaurantconcept met internationale aantrekkingskracht in

NH Venezia Rio Novo

Hoofddorp, 19 augustus 2019. In het 4-sterren NH Venezia Rio Novo komt de geschiedenis van de stad Venetië en filmmaken samen. Het hotel ligt midden in Dorsoduro, een bruisende wijk met restaurants, winkels, ambachtelijke winkels en belangrijke plekken als de Ca' Foscari-universiteit en de Peggy Guggenheim-collectie.

Links: Uitzicht van NH Venezia Rio Novo op het kanaal (Copyright: NH Hotel Group).

Rechts: De lobby van NH Venezia Rio Novo (Copyright: NH Hotel Group).

Interieur design: een hommage aan de filmcultuur

Het stijlvolle hotel uit 1950 is gebouwd in de Razionalismo Italiano-stijl, met strakke lijnen en geometrische vormen, hetgeen ook terug te vinden is in de 144 comfortabele en ruime kamers. Sommige kamers bieden uitzicht op de nabijgelegen kanaal, anderen bieden uitzicht over de karakteristieke skyline van Venetië. In het interieur is het filmthema volop aanwezig. Rekwisieten, foto's van beroemde regisseurs, acteurs en iconische films uit Italiaanse archieven bieden de hotelgast een unieke manier om Venetië te ontdekken.

Links: Een superior kamer met uitzicht (Copyright: NH Hotel Group).

Rechts: Badkamer (Copyright: NH Hotel Group).

8millimetri Cicchetti & Wine, Venetiaanse smaken te midden van filmiconen

De Venetiaanse keuken staat bekend om haar specialiteiten, zoals de beroemde cicchetti. Deze kleine delicatessen op basis van vis, groenten of vlees, gebakken of gepresenteerd op een sneetje brood, gaan meestal vergezeld van een heerlijk glas wijn. 8 mm is het filmformaat dat in de vroege jaren dertig werd geïntroduceerd en nog steeds wordt gebruikt. Deze twee werelden komen culinair tot uiting in een speciaal gastronomisch aanbod met gerechten die geïnspireerd zijn op bekende films en traditionele Venetiaanse gerechten.

Links: De Bar “8mm” (Copyright: NH Hotel Group).

Rechts: Het restaurant 8millimetri Cicchetti & Wine (Copyright: NH Hotel Group).

Dinergasten gaan terug in de tijd met de fagottini met pompoen, geïnspireerd door Cinderella (Wilfred Jackson, 1950), of met de tagliatelle met haas, gebaseerd op Dove vai in vacanza (Alberto Sordi, 1958), maar kunnen ook kiezen voor een modernere ervaring en een traditionele Ratatouille (Brad Bird, 2007) bestellen, of de chocoladetaart met een vleugje chili uit Chocolat (Lasse Hallström, 2000).

Bij de bar kunnen hotelgasten zich onderdompelen in echte Venetiaanse traditie met een selectie van cicchetti, gecombineerd met een glas wijn van de beste lokale wijnhuizen. Als alternatief voor een glas wijn biedt het innovatieve cocktailmenu een reis door de filmwereld die naadloos aansluit bij het totale hotelconcept.

Van de beroemde wodka-Martini van James Bond ‘shaken, not stirred’ en de iconische champagnecocktail waarmee Humphrey Bogart in Casablanca een verleidelijke toast uitbracht, tot de White Angel waaraan de beeldschone Audrey Hepburn nipte in Breakfast at Tiffany's.

Links: Cicchetti bij NH Venezia Rio Novo (Copyright: NH Hotel Group).

Rechts: A la carte bij 8millimetri Cicchetti & Wine (Copyright: NH Hotel Group).

NH Venezia Rio Novo eert de geschiedenis van het filmmaken

Om de connectie tussen film en stad te versterken is het hotel een culturele ontmoetingsplek. Verschillende samenwerkingen en een cultureel activiteitenprogramma bieden niet alleen de echte film-fans, maar ook het bredere publiek een heerlijke avond met een goede film of een tentoonstelling.

De samenwerking tussen het hotel, het Ca’ Foscari Short Film Festival en de derde editie van de Master Fine Arts in Filmmaking van de Venetiaanse Ca ’Foscari University is een belangrijke bijdrage om de bekendheid en activiteiten van de regio te vergroten.

Het Ca 'Foscari Short Film Festival is het eerste festival in Europa dat werd bedacht en georganiseerd door een universiteit. De Master Fine Arts in Filmmaking biedt onderwijs in de productie van films, documentaires, videoclips, reclames en videokunst. Zowel het filmfestival als de master worden ondersteund door het hotel, dat zijn binnen- en buitenruimtes ter beschikking stelt als perszaal en vergaderlocatie en bovendien voor het vertonen van de korte films, gemaakt door de studenten van het masterprogramma, tijdens het Ca 'Foscari Festival.

Daarnaast werkt NH Venezia Rio Novo samen met een aantal culturele instanties, namelijk het Candiani Cultureel Centrum en het Cinema Circuit. Het hotel en zijn ruimtes worden omgetoverd tot een echte filmzaal voor een reeks evenementen genaamd AperiCinema die publiek toegankelijk zijn en er vindt een fototentoonstelling met de titel Cinema en Venetië plaats, die volledig gewijd is aan de innige band tussen de stad en de kunstwereld.