Chris Naylor draagt titel Meesterkok

332631 chris%20naylor%20meesterkok 405b0e original 1569504208

Op maandag 23 september jl. is Chris Naylor, chefkok bij Restaurant Vermeer * in NH Collection Amsterdam Barbizon Palace, geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Meesterkok. Chris wordt hiermee na zijn inauguratie de 148ste SVH Meesterkok van Nederland. Gastronomie is één van de speerpunten van NH Hotel Group en het premium hotelmerk NH Collection. De hotelketen opende succesvol het pop-up concept Roomservice at Olof’s, cocktailbar The Tailor en de restaurants Vermeer en The White Room in haar Amsterdamse hotels.

Prestatie op Meesterlijk niveau

SVH Meesterkoks Marc van Gulick (Landgoed Lauswolt, Beetsterzwaag) en Lucas Rive (Restaurant Lucas Rive*, Hoorn) en Secretaris SVH Meestertitels Hanneke Westland namen de Meesterproef van Chris Naylor af in Restaurant Vermeer. Het restaurant serveert normaliter geen lunch, maar was speciaal voor de Meesterproef van Chris geopend voor de lunch, een vast onderdeel van de Meesterproef. "Chris is een gedreven en zeer bekwame chefkok die fantastische gerechten met verfijnde en pure smaken gepresenteerd heeft. Kenmerkend hierbij zijn de rijke sauzen en de toevoeging van specerijen uit de hele wereld aan met name de groenten, waardoor er pure en zuivere smaken ontstaan. Het samenspel tussen de keuken en de bediening maakt de beleving compleet en meesterlijk’’, aldus de commissie.

Ultieme bekroning

Naylor is geboren en getogen in het Verenigd Koninkrijk en vestigde zich in 1992 in Nederland, waar hij bij The Grand Hotel in Amsterdam chef de partie werd. Samen met chefkok Albert Roux vertrok hij naar New York en sinds zijn terugkeer naar Nederland in 1998 is hij een vast gezicht in de Nederlandse tophoreca. Hij werkte bij restaurants als La Rive, Vossius en le Cirque. Sinds 2005 bestiert hij de keuken van Restaurant Vermeer*, onderdeel van NH Collection Amsterdam Barbizon Palace. "Ik ben blij en trots dat ik de Meestertitel SVH Meesterkok nu mag gaan (uit)dragen. Ik hoop een inspiratie te zijn voor de nieuwe generatie chefs, en hen te motiveren en te helpen om het beste uit zichzelf te halen", aldus de nieuwe SVH Meesterkok.

SVH Meestertitels

Met het slagen van Chris Naylor heeft Nederland in totaal 294 SVH Meesters, die samen 310 SVH Meestertitels hebben behaald, verdeeld over de zes SVH Meestertitels (SVH Meesterkok, Meesterhorecaondernemer, Meesterijsbereider, Meesterkok, Meesterschenker en Wijnmeester). In 1980 is de eerste SVH Meesterkok geslaagd voor de Meesterproef. Vanaf dat moment staat de SVH Meestertitel symbool voor de hoogste graad van vakbekwaamheid die iemand in de Nederlandse horeca kan behalen. SVH Meesters leveren een grote bijdrage aan het imago van het vak. Ze zijn boegbeelden en inspireren anderen om voor een carrière in de horeca te kiezen.