Plasticvrije toiletartikelen met natuurlijke ingrediënten: NH Hotel Group zet nieuwe stap richting duurzaamheid

Hoofddorp, 28 maart 2022 – Plastic materialen voor eenmalig gebruik gaan in de ban. NH Hotel Group heeft ambitieuze doelen gesteld op het gebied verduurzaming en zet hierbij een nieuwe stap. Het plaatsen van dispensers in hotelbadkamers helpt de impact op het milieu te minimaliseren bij de meest allerdaagse handelingen. Met deze innovatie vermindert de hotelketen de productie van plastic afval wereldwijd met 40 procent per jaar. Dit komt overeen met een besparing van 364 ton CO2.

In de badkamers van de hotelmerken NH Collection-, NH-, Tivoli-, Avani- en nhow hotels vinden gasten voortaan dispensers van gerecycled en 100% recyclebaar PET die naast de douche en de wastafel aan de muur zijn bevestigd. Naast de dispensers zijn ook alle accessoires zoals kammen en tandenborstels aangepast en vervaardigd van duurzame materialen zoals tarwestro, PSM -maïszetmeel- en natuurlijke vezel. De voormalige verpakkingen van deze items hebben plaats gemaakt voor 100% gerecycled en recyclebaar karton.

Het ontwerp van de nieuwe dispensers is geïnspireerd op traditionele apothekersflessen en voorzien van een verfijnde en moderne touch die kwaliteit uitstraalt met respect voor natuur en milieu. Bij de dispensers en accessoires van het merk nhow is gekozen voor een creatief design, in lijn met de merkidentiteit.

Met de introductie van deze nieuwe dispensers met grotere capaciteit, maakt NH Hotel Group het mogelijk om jaarlijks meer dan 14 miljoen individuele plastic verpakkingen te besparen. Dit staat gelijk aan 45 ton minder afval en 70 ton minder productverspilling, zoals bijvoorbeeld van stukken zeep.

Verbeterde huidverzorging

Ook de inhoud van de nieuwe verpakkingen is ecologisch en duurzaam. De gels, shampoos en crèmes zijn met zorg geselecteerd en gemaakt van actieve ingrediënten van natuurlijke oorsprong: een winst voor zowel hotelgasten als voor het milieu. Ze bevatten geen parabenen, siliconen of alcohol en zijn niet getest op dieren. Daarnaast beschikken de producten over het EU Ecolabel-keurmerk voor milieukwaliteit, dat wordt toegekend aan producten en diensten die gedurende hun hele levenscyclus aan de hoogste milieunormen voldoen.

In de woorden van Sandra Pérez, Experience Design and Innovation Director bij NH Hotel Group: "De strijd tegen klimaatverandering is strategisch belangrijk en fundamenteel voor ons bedrijf. Met belangrijke acties, zoals de eliminatie van alle plastic single-use verpakkingen in onze hotels, helpen we onze ecologische voetafdruk te verkleinen en een verantwoord gebruik van hulpbronnen te implementeren”.

Verbintenis om plastic voor eenmalig gebruik te verminderen

NH Hotel Group heeft in 2018 een plan opgesteld om plastic wegwerpartikelen voor eenmalig gebruik uit de standaarden te halen voor alle merken in het portfolio. In 2020 zijn onder meer artikelen als plastic bekers op de kamers, waszakken, pantoffelverpakkingen en snoeppapiertjes al afgeschaft of vervangen door duurzamere alternatieven.