NH Collection Prague Carlo IV laat grandeur uit 1890 voortleven

Het 19e-eeuwse vijfsterrenhotel was oorspronkelijk de majestueuze locatie waar de hypotheekbank huisde, voordat deze werd omgedoopt tot hotel met luxe faciliteiten zoals een spa, een cocktailbar in de lobby en een restaurant dat de hele dag geopend is.

Het gebouw is een Rijksmonument. De renovatie van het hotel werd om deze reden begeleid door het nationaal bureau voor cultureel erfgoed.

Hoofddorp, 19 mei 2022 – Het pas gerenoveerde vijfsterrenhotel NH Collection Prague Carlo IV is gehuisvest in een neo-renaissancistisch paleis, dat is aangemerkt als cultureel erfgoed. De renovatie van het hotel is gericht op het verbeteren van voorzieningen in de sfeer van vroegere pracht, met alle moderne gemakken die passen bij de behoeften van de reiziger van nu. Onder het creatieve oog van het nationaal bureau voor cultureel erfgoed en een internationaal architectuurstudio, is er veel aandacht en respect voor de rijke geschiedenis tijdens dit project, met als uitgangspunt het creëren van een levendige ontmoetingsplek voor zowel internationale gasten als de lokale bevolking.

De majestueuze lobby is een eerbetoon aan de voormalige ontvangsthal van de bank die hier huisde, met gerenoveerde houten lijsten op de originele bankloketten. Het plafond kreeg zijn oorspronkelijke uiterlijk terug met vierkante glasplaten, die licht binnenlaten. Elegante stoelen in beige-, bruin- en groentinten weerspiegelen de kleuren van gigantische palmbomen die de lobby opnieuw sieren, zoals toen het pand voor het eerst werd geopend als hotel in 2003. De marmeren vloer, plafondfresco's en ionische zuilen creëren een tijdloze en imposante uitstraling.

’’We wilden dit bijzondere hotel opnieuw vormgeven en de behoeften van de moderne reiziger voorop stellen met het behoud van de historische elementen. Centraal daarbij staat het comfort, ongeacht of de gast voor vakantie of zaken reist. De transformatie van het hotel was gebaseerd op ons langetermijnonderzoek naar nieuwe trends op het gebied van reizen met de introductie van co-working-ruimtes, gastronomische open ruimtes met knusse hoekjes, eenvoudige toegang tot moderne gemakken zoals het op opladen van apparaten in openbare ruimtes en hotelkamers’’, aldus Sander Creemers, Regional Director of Operations, Noord-Europa.

Maarten Markus, Managing Director Northern Europe, bij NH Hotel Group voegt hieraan toe: ’’We zijn er trots op om gasten uit alle delen van de wereld te mogen verwelkomen in onze hotels. We hebben gestreefd naar het creëren van een inspirerende en verfijnde sfeer met alle juiste ingrediënten voor een ontspannen of productief verblijf. Dit project zal de ervaring van hotelgasten aanzienlijk verbeteren. We kijken uit naar de impact die deze renovatie zal hebben op het premium merk NH Collection, aangezien er soortgelijke renovatieprojecten op de planning staan in Centraal- en Oost-Europa.”

Het hotel en zijn spa & wellnes behoren consequent tot de top tien van hotels in Praag en worden als aanbeveling vermeld in de Conde Nast Traveler Readers' Choice Awards en Forbes Travel Guide

Op gastronomisch vlak heeft het hotel ook een transformatie ondergaan. Een nieuwe lobbybar is een welkome aanvulling op de weelderige hal en creëert een verfijnde ruimte waar gasten, regelmatig met live muziek, kunnen ontspannen terwijl ze genieten van hun favoriete cocktails of verse koffie. Het restaurant ‘1890’ is vernoemd naar het jaar waarin het neorenaissancistische paleis werd geopend als de eerste hypotheekbank in het voormalige Bohemen en bevindt zich net achter de lobby. De ruim opgetzette plek heeft verschillende zitmogelijkheden met knusse hoekjes. Eind mei wordt een nieuw meergangenmenu geïntroduceerd, gebaseerd op een proeverij van de moderne Tsjechische keuken.

Tot slot kregen de hotelkamers in de historische vleugel een update qua design met behoud van hun oude kenmerken zoals de hoge plafonds, houten vloeren en marmeren badkamers. De elegante en smaakvol ingerichte kamers in de moderne vleugel hebben een upgrade van de badkamers gekregen. Na voltooing van de renovatie per eind mei beschikt het hotel over 152 kamers.

Ook de geliefde wellness en spa ondergaan veranderingen. Het het twintig meter lange verwarmde zwembad met twee bubbelbaden kreeg een gloednieuwe betegeling. Later dit jaar, in de tweede fase van de renovatie, is een vernieuwing van de sauna en het stoombad gepland.

Bohemian Praag

Het hotel is gelegen in Praag, de hoofdstad van Tsjechië en de historische hoofdstad van Bohemen, ook wel de Stad van de Honderd Torens genoemd. Praag staat bekend als cultureel en politiek centrum van Centraal-Europa met een rijke geschiedenis. Alle belangrijke bouwstijlen zijn vertegenwoordigd in de stad en sinds 1992 staat het historische centrum op de UNESCO-erfgoedlijst. De belangrijkste bezienswaardigheden in de buurt van het hotel zijn het Oude Stadsplein met "Orloj" - de astronomische klok, het Wenceslasplein, het Nationaal Museum, de Staatsopera, de Karelsbrug en de Joodse wijk met andere bezienswaardigheden zoals de Praagse Burcht of het Dansende Huis, allemaal gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Tsjechië maakt sinds 2004 deel uit van de Europese Unie.

Over NH Collection:

NH Collection is het premium merk van NH Hotel Group met hotels in iconische gebouwen in wereldsteden zoals Amsterdam, Berlijn, Brussel, Buenos Aires en Madrid. Deze hotels hebben hun lokale karakter behouden en  zorgen voor een fascinerende hotelervaring. NH Collection hotels bieden meer dan de gemiddelde hotelervaring. De hotels zijn doordacht ontworpen voor diegenen die het beste uit hun verblijf willen halen en onvergetelijke momenten willen beleven. Of het nu is voor een zakenreis of een stedentrip, voor een relaxmoment of een vergadering, de hotels van NH Collection bieden inspirerende, veelzijdige en stimulerende locaties voor maximale creativiteit en plezier.

NH Collection Prague Carlo IV werd in 2020 aan de hotelportfolio van NH Hotel Group toegevoegd. Het is gelegen in een centrum van de stad, vlakbij beroemde toeristische bezienswaardigheden en behoort sinds de opening in 2003 tot de tophotels in de stad voor zowel vakantiegangers als zakenreizigers. De Carlo IV Wellness & Spa met een 20 meter lang zwembad, een sauna, stoombad, fitnessruimte en massagetherapieën behoort tot de beste spa's in de stad. Het hotel staat ook bekend om zijn gevarieerde gastronomie en bar. The Vault-bar – gesitueerd in de kluis van de voormalige bank, wordt vaak gebruikt door filmploegen. De conferentieverdieping met aparte ingang en Opera-balzaal is een geweldige locatie voor modeshows, lanceringsevenementen en persconferenties.